Thursday, May 03, 2007

Did alcoholism lead to the fall in the popularity of table wine? / El alcoholismo y la caída en el consumo del vino de la mesa

I love Google. I’m not just talking about the search engine, but the many different online applications they offer. I use Gmail, Google Calendar, and Google Reader. In Google Reader I get feeds from a variety of sources, including many different wine blogs. One nice thing I’ve done is incorporated the Google News feeds into Google Reader. All you have to do is go and create a news feed, then right click on the actual feed and click “Copy Link Location” and then go to Google Reader and paste the link into a subscription. I have feeds such as, “Argentina, wine”, “Argentina, vino” and “Malbec”. I get a lot of random stories in there and I can keep an eye on what the American print media is writing about Argentine wine.

One of the stories that popped up recently was in the Daily Herald (Chicago) about Malbecs. I usually don’t read these stories because they almost always say the same thing. They give the background of the industry (huge producer but consumed all the wine for themselves, then one day Nicolas Catena realized they could make world class wines, blah blah blah), but something caught my eye in this story. The columnist writes, “By the 1970s, Argentina boasted the third-highest per capita wine consumption in the world, not of fine wine, but of cheap, vino de mesa that fueled rampant alcoholism. When the government stepped in with health programs to curb alcoholism, consumption dropped by half.” Um, what? I did a lot of research on the industry and no one ever mentioned this to me. I’ve previously explained the drop in “vino de mesa” consumption by the rise in popularity of beer and soda. However, I never could explain why this happened besides a change in taste. Can anyone lend some insight into this? And more specifically, some information on the government program that was supposed to “curb alcoholism?”

Me encanta Google. Estoy hablando no sólo de su servicio de búsquedas, pero su variedad de aplicaciones online que ofrece. Uso Gmail, Google Calendar, y Google Reader. En Google Reader, recibo los “feeds” de muchos fuentes que incluyen muchos blogs de vinos. Una característica útil de Google Reader es la incorporación de Google News feeds. Tiene que ir a Google News y crear un feed, y luego hace un clic derecha en el feed y clic a “Copiar la dirección del enlace” y luego vaya a Google Reader y pegar el enlace a una subscripción. Tengo feeds como, “Argentina, wine”, “Argentina, vino” y “Malbec.” Recibo muchas noticias raras que no me importan pero al mismo tiempo puedo prestar atención a lo que escribe la media norteamericana sobre el vino de la Argentina.

Unas de las noticias que llegó a Google Reader fue un articulo del Daily Herald (Chicago, Illinois) sobre el Malbec. Usualmente no leo los artículos que presenta el vino argentino porque siempre dice lo mismo. Ellos hablan de los principios de la industria (un productor enorme pero consumió todo que produjo, y luego un día Nicolás Catena se dio cuenta que la Argentina puede hacer vino para todo el mundo, blah blah blah), pero una cosa me llamó la atención en este articulo. La columnista escribe, “Durante los años 70, Argentina tenía el tercer consumo de vino per capita en el mundo no de vino fino pero de vino de la mesa que estimuló el alcoholismo. Cuando el gobierno intervino con servicios para terminar el alcoholismo, el consumo [de vino] cayó más de la mitad.” ¿Eh?! Hice bastante investigaciones sobre la industria vitivinícola y nadie mencionó este proceso. Antes, expliqué la caída del consumo de vino por el auge de la popularidad de la cerveza y la gaseosa. Sin embargo, nunca pude explicarlo además de un cambio de gusto. ¿Alguien tiene la respuesta? Y más específicamente, un poco de información sobre el programa del gobierno contra el alcoholismo.

“Malbecs are blending in among the great wines of the world.” By Mary Ross. Daily Herald. Wednesday, May 02, 2007. http://www.dailyherald.com/food/story.asp?id=308670.

Figure Source:
“Business Trends”. Economic Ministry of the Republic of Argentina. 2005. Soda consumption data found on p. 396. Wine consumption data found on p. 401.

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